Alakoulun kuulumisia

Minun on pitänyt jo pitkään tehdä alakoulun ensimmäinen blogipostaus, mutta aina se on vain jäänyt. Nyt tartuin tuumasta toimeen ja teen jättipostauksen ykkösluokasta, oppilaskunnasta, välkkäreistä, Halloweenista ja sisävälkästä. TERVETULOA mukaan!

Savilahden yhtenäiskoulu on saanut vahvistukseksi 34 reipasta ja ihanaa ykkösluokkalaista. Olemme ehtineet ahkerasti harjoitella erilaisia taitoja. Välillä harjoittelemme lukemaan pomppimalla vaarallista krokotiilijokea pitkin.
Tässä ajellaan junarataa pitkin ja kaveri kuuntelee tarkkana, että jokaisen pysäkin kohdalla luetaan oikea tavu.
Olemme oppineet löytämään sanasta alkutavun ja yhdistämään alkutavuun oikean kuvan.
Lukeminen on hauskaa! Välillä voidaan vähän kilpailla, kumpi lukee nopeammin ja nappaa kärpäslätkällä oikean tavun.
Kirjaimia ja numeroita voi harjoitella kätevästi myös I-padin avulla.
Lisäämme lukemiseen myös liikettä. Toinen pomppii hyppyradan läpi ja lukee jokaisen ruudussa olevan tavun. Kaverin tehtävänä on kulkea vierellä ja kuunnella, että tavut luetaan oikein.
Oikean kalan nappaaminen oli hauskaa, mutta vaikeaa. Ope sanoi laskun ja oikea vastaus piti onkia ennen kaveria.
Muistipeliä on mukava pelata kaverin kanssa.
Tällä pisteellä pojat yhdistävät oikean numeron ja sitä vastaavan kuvan.
Perjantaisin ykkösten päivässä on toimintaa. Käytävälle on ripoteltu erilaisia tehtäviä, joita suoritetaan pareittain tai pienessä ryhmässä.
Tehtävän jälkeen oppilaat käyvät leimauspisteellä leimaamassa tehtävän suoritetuksi. Leimaaminen on mukavaa!
Olemme harjoitelleet parin kanssa työskentelyä. Siinä on tärkeää ottaa kaveri huomioon ja tehtäviä pitää suorittaa vuorotellen.
Kaveria voi myös auttaa ja kannustaa. Vieritimme palloa ja laskimme, montako purkkia saimme kaadettua kolmella yrityksellä yhteensä.
Laskemista voi myös harjoitella pelaamalla.
Sanojen tavuttaminen on hankalaa, mutta se sujuu yhdessä  mukavammin. Hammastikut toimivat loistavina ta-vu-vii-voi-na.
Parisanelussa kaveri sanoo parille tavun ja tavu muodostetaan tavukorteilla.
Olemme pitäneet myös muutaman oppitunnin ulkona. Se on erilaista ja ei tunnu yhtään oppitunnilta. Tarkastelimme muuttuvaa luontoa ja kuuntelimme lintujen ääniä. Keräsimme talteen erilaisia lehtiä ja heiniä kuvistyötä varten.
Osaamme pitää tavarat järjestyksessä. Hie-no-a!
Käsityötunneilla olemme rakennelleet pihlajanmarjoista kolmiulotteisia rakennelmia.


HALLOWEENINA mietimme kanamunakennojen avulla puuttuvaa lukua. Oppilailla oli kuusi kananmunaa, joista osa piilotettiin munakennoon. Parin tehtävänä oli päätellä näkyvillä olevista kananmunista, kuinka monta oli piilossa.
Onneksi matikkapeli sujui sulassa sovussa näiltä hurjilta tyypeiltä!
Tässä yhdistetään oikea lasku ja vastaus. HELPPOA!
Suloinen pupu pelasi I-padilla Ekapeliä.
Tällainen hurja joukko vanhoja oppilaitani tuli kostamaan minulle aikanaan antamani suuret läksymäärät. HUI!

OPPILASKUNTA ja VÄLKKÄRIT ovat auttaneet kehittämään kouluamme. Koulullamme toimii useita välkkäreitä, joiden tehtävänä on keksiä välitunneille ohjattua toimintaa. Välkkärit ovat olleet todella reippaita ja oma-aloitteisia. He auttoivat myös valitsemaan uusia välineitä koulullemme. Oppilaskunnan kanssa askartelimme nälkäpäiväkeräystä varten kylttejä sekä suoritimme keräyksen.
Oppilaskunta on ollut mukana myös suunnittelemassa sisävälitunteja. Sisävälitunnilla luokat pääsivät pitkäksi välitunniksi sisälle leikkimään ja pelaamaan.
Tässä on 1-2 luokkien sisävälkkä meneillään. Oppilaista oli vaikea saada kuvia, sillä vilskettä ja vipinää riitti!
3-4 luokkien sisävälkällä yritettiin saada vastustajiin osumia kaupunkien välisessä taistelussa.
Salin toisella puolella oli hieman erilainen meno.
5-6 luokkien sisävälitunnilla pelattiin samaa taktiikkapeliä ja ope pysytteli turva-alueella. Kyllä Savilahdesta löytyy taitavia heittäjiä.
-Pia-


Kommentit

Suositut tekstit